کد مطلب:224007 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

تمسک به آل محمد رهبران علم و فضیلت
قوله تعالی و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا

خطاب بگروه آدمیان است می فرماید چنگ بزنید بریسمانی كه شما را بخدا نزدیك نماید و متفرق نشوید،

قال رسول الله(ص) من استمسك بالاوصیاء من بعدی فقد استمسك بالعروة الوثقی الامن تمسك بهم فقد تمسك بحبل الله.

ابن شهر آشوب باسناد خود از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت كرده كه فرمود آل



[ صفحه 397]



محمد حبل الله هستند و در خبر دیگر مقدس اردبیلی از انس بن مالك روایت كرده كه عروةالوثقی دوستی اهلبیت است.

قال رسول الله(ص) فی الامالی ولایتی و ولایة اهل بیتی امان من النار

دوستی من و دوستی خاندان من امانی است از آتش جهنم.

علی بن ابراهیم در تفسیر خود آورده كه پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم در عرفات و غدیر خم و موارد دیگر مسلمانان را به پیروی و دوستی و اطاعت اهلبیت مأمور و موظف فرموده است.

و در غایةالمرام و ترجمه آن كفایةالخصام و بحارالانوار و مجمع البحرین چندین مورد سفارش ثقلین از پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم نقل و تأكید شده.

در كتاب اكمال الدین از امام صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود ما خاندان رسالت حجت خدا بر خلق و كلمه تقوی و عروةالوثقی هستیم و شاعر همین حقیقت را بنظم برده گوید:



انگشت دو كف تو از آن پنج آفرید

یعنی كه جز بدامن آل عبا مزن



تمسك بثقلین از وظایف هر مسلمان است چنانچه رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم در روزهای آخرین عمر در تأكید دستورات اجتماعی مسلمین تصریح فرمود انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض.

من دو مركز ثقل برای شما می گذارم و می روم اول كتاب خدا قرآن و دوم عترت من و اهلبیت من هستند كه از هم جدا نمی شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

پس سعادت دین و دنیا تمسك بثقلین است كه در كتاب غایةالمرام درباره وجوب تمسك بثقلین احادیث بسیاری نقل نموده اند.



نگسل از پیغمبر ایام خویش

تكیه كم كن بر فن و بر كام خویش



گر چو شیری چون روی ره بی دلیل

همچو روبه در ضلالی و ذلیل



ای خنك آن مرده كز خود رسته شد

در وجود زنده ای پیوسته شد